Vedtekter for Grefsen kirkes barnehage
1 Forvaltning av barnehagen (eierforhold m.v.)
Grefsen kirkes barnehage eies og drives av Grefsen menighet, som bygger sin virksomhet på Den norske kirkes grunn. Eiers oppgaver og ansvar tilligger Grefsen menighetsråd (MR), som oppnevner et styre for barnehagen. Barnehagen skal drives i samsvar med gjeldende lover, forskrifter, retningslinjer og kommunale vedtak, som gjelder barnehagens drift og vedtekter. Barnehagen leier lokale av menigheten og betaler husleie. Det skal foreligge en leiekontrakt mellom eier og leietaker.
2 Formålsbestemmelse
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverdighet og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
Barnehagen vil bidra til å gi barna kunnskaper, erfaringer og opplevelser av kristen tro og tradisjon.
3 Eiers ansvar og oppgaver – styre for barnehagen
Grefsen menighetsråd oppretter styret for barnehagen. Daglig leder for barnehagen rapporterer til styret. Styremedlemmene oppnevnes for 2 år om gangen, vekselvis for å sikre kontinuitet. Styret representerer eier og er barnehagens styrende organ. Styret har ansvar for at virksomheten drives i samsvar med disse vedtektenes punkt 1 og 2. Menighetsrådet er barnehagens øverste organ.
Styrets sammensetning: Leder, oppnevnt av Menighetsrådet (MR) og 2 styremedlemmer, oppnevnt av MR. Barnehagens leder har anledning til å foreslå ett av medlemmene.
Barnehagens leder møter som saksforbereder og referent uten stemmerett.
Styrets oppgaver:
- Behandle saker som forelegges av barnehagens leder
- Presentere budsjett for menighetsrådet (MR), som godkjenner det
- Legge fram årsberetning for MR
- Sikre oppdaterte vedtekter og legge endringsforslag fram for MR
- Fastsette antall barn og årsgrupper for barnehagen og sikre godkjenning fra godkjenningsmyndighet
- Sikre regelmessig kontakt og utveksling av informasjon mellom eier, menighetens ansatte og barnehagen
- Fastsette stillingsbeskrivelser for barnehagens ansatte
- Sørge for at saker av viktighet forelegges foreldreråd og samarbeidsutvalg
- Vedta lønnsforhandlinger for ansatte etter forslag fra barnehagens leder (og i samsvar med KAs regulativ og med åpning for bruk av det kommunale regulativ)
- Vedta lønnsplassering for barnehagens leder etter forslag fra daglig leder for menigheten (og i samsvar med KAs regulativ, og med åpning for bruk av det kommunale regulativ)
- Uttale seg om andre saker som forelegges av eier
- Styret rapporterer regelmessig til menighetsrådet ved at referater oversendes MR
- Ansettelse av daglig leder for barnehagen
4 Opptak av barn
a. Opptaksmyndighet
Opptak av barn samordnes med det kommunale opptaket i bydelen, og foretas av daglig leder i barnehagen i samarbeid med administrasjonssjefen i bydel Nordre Aker, eller den han delegerer ansvaret til. Søknad om opptak skjer digitalt på bydelens web-sider.
b. Opptakskriterier
Grefsen kirkes barnehage er godkjent for barn i alderen 1 til 6 år.
Opptak skjer etter følgende kriterier som gjelder i prioritert rekkefølge:
1 Barn med nedsatt funksjonsevne og barn med vedtak etter lov 17.07.1992 nr. 100 om barneverntjenester (barnevernloven) §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, jf barnehagelovens § 13
2 Søsken av barn som har plass og fortsetter i Grefsen kirkes barnehage
3 Barn av ansatte i Grefsen menighet
4 Andre søkere
Ved opptak etter kode 2-4 skal det tas hensyn til barnas alder og kjønn slik at barnegruppene får en god sammensetning.
Innenfor hver prioriteringskode/aldersgruppe prioriteres søkere som primært ønsker plass i Grefsen kirkes barnehage, og som bor i Grefsen/Kjelsås/Disen skolekretser. Dersom flere søkere stiller likt, avgjøres opptaket ved loddtrekning. Ved opptak kan søsken prioriteres, slik at dersom ett barn får tilbud, blir evt. søsken prioritert ved samme opptak.
Opptaksperiode og oppsigelsesfrist
Tildelt barnehageplass kan beholdes til opplæringspliktig alder dersom ikke annet fremkommer særskilt gjennom tildelingsbrevet.
Barnets foresatte kan si opp plassen skriftlig med 2 måneders varsel fra den 1. i måneden. Barnehageplass som sies opp etter 1. april må betales ut barnehageåret.
5 Foreldrebetaling
Oppholdsavgiften følger til enhver tid gjeldende satser for Oslo kommunes barnehager, og fastsettes av Oslo bystyre. Om nødvendig kommer betaling for matservering i tillegg.
Det gis forholdsmessig fradrag i oppholdsbetalingen:
- ved barns sykefravær på 4 sammenhengende uker eller mer, dokumentert ved legeattest.
- fra 2. dag ved streiker eller uforskyldt avbrudd fra barnehagens side (force majeure).
Oppholdsbetalingen innkreves fra avtalt tidspunkt barnet skal begynne i barnehagen. Betalingen skal skje forskuddsvis med forfall den 1. i hver måned. Betalingen påløper også for ubenyttet plass dersom denne ikke er sagt opp med 2 måneders varsel.
Familier med lav inntekt har krav på redusert oppholdsbetaling. Satser for inntektsgradert oppholdsbetaling finnes på Oslo kommunes nettsider for barnehager og foresatte må søke bydelen for å få redusert barnehageavgift.
Familier med flere barn i barnehage får redusert betaling i form av søskenmoderasjon, uavhengig om søsknene går i samme barnehage.
Ved for sen betaling ilegges forsinkelsesrenter og purregebyr.
Ved manglende betaling vil kravet bli inndrevet gjennom rettslig inkasso.
6 Leke- og oppholdsareal
Barnas leke- og oppholdsareal inne er 148 kvm. Arealnorm pr. barn settes til 4 kvm.
7 Åpningstid
Barnehagen er åpen fra kl. 7.30 til kl 17.00 alle virkedager unntatt lørdag. Barnehagen er stengt søn- og helligdager, offentlige fridager og 5 planleggingsdager pr. år. Barnehagen er stengt julaften og nyttårsaften og fire uker i juli.
8 Samarbeidsutvalg
Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ som bl.a. skal fastsette årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet.
Samarbeidsutvalget avgjør om barnehagen skal ha frivillig foreldrekasse til å dekke ekstrautgifter i forbindelse med turer ol. som administreres av barnehagen. Midlene kommer i tillegg til ordinær oppholdsbetaling.
Samarbeidsutvalget består av 2 representanter valgt av foreldrene, 2 fra personalet og 2 oppnevnt av eieren, dersom eier ønsker det.
Foreldrenes og personalets representanter velges for ett år. Eierens representanter oppnevnes av Grefsen menighetsråd.
Eier skal sørge for at saker av viktighet forelegges foreldrerådet og samarbeidsutvalget. Daglig leder i barnehagen har møte-, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget.
9 Foreldreråd
Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna i barnehagen.
Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.
Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen.
Ved avstemning i foreldrerådet gis det én stemme for hvert barn, og vanlig flertallsvedtak gjelder.
10 Ansettelse av personale
Grefsen menighetsråd ansetter personale og fastsetter stillingsinstrukser. Barnehagens daglige leder og pedagogiske ledere skal ha barnehagelærerutdanning. Styret ansetter daglig leder for barnehagen og barnehagens leder ansetter øvrig personale. Personalet har taushetsplikt, og skal ved ansettelse legge frem gyldig politiattest.
11 Internkontroll
Barnehagen gjennomfører internkontroll (PBL HMS-system) hvert år, i følge til enhver tid gjeldende Forskrift om internkontroll.
12 Foreldremøter, dugnader m.m.
Barnehagen arrangerer minst 2 foreldremøter i løpet av et barnehageår. Foreldrerådet kan også arrangere foreldremøter.
Alle foreldre innkalles til foreldresamtale minst en gang i løpet av et barnehageår.
Det forventes at foreldrene deltar i noe dugnadsarbeid i forbindelse med hovedrengjøring og vedlikehold av barnehagen.
13 Iverksetting og endring av vedtekter
Vedtektene for Grefsen kirkes barnehage gjøres gjeldende fra 1. januar 2017. Endring av vedtektene kan bare foretas av eieren etter uttalelse fra samarbeidsutvalget, og sendes kommunen til orientering. Eieren kan også bestemme at driften skal nedlegges og hvordan aktiva i så fall skal anvendes.